Köszönetnyilvánítás

Hálás köszönet minden olyan autósnak, aki figyel a motorosokra és türelemmel viseltetik felénk.

Golden Rules for Bikers

Nem akarok nagyon okoskodni, csak néhány irányvonalat vázolnék fel ahhoz, hogy az ember este haza is érjen és élvezze is a motorozást.

Lassan 18-19 éve ülök nyeregben. Ebből 90% -ot városban. Ezért leginkább azokat a tapasztalatokat írom le, amik a budapesti és hasonló "Offroad" pályákra érvényesek.


Íme: Motoros illemtan és 1x1

- Tartsunk be egy kis rangsort. Tiszteljük meg az erőt és a méreteket. Nem minden gép egyforma. Én az alábbi rangsort állítottam fel:

  1. Nagytestű, nagy lökettérfogatú chopperek 600ccm-től felfelé. Oka: Erősek, drágák és nehéz velük manőverezni a városi dugóban.

  2. Speed és Naked bike 600ccm felett. Nagyon erősek, gyorsak, de nem szeretnek robogó stílusban ultra szűk helyekre beszorulni. Ha van helyük, biztosan otthagynak mindenkit.

  3. Nagy dög endurók, Dakar gépek és hasonlók 600ccm alatt. Jól manővereznek, de nagy a tömegük, limitált a végsebességük. Hoszabb a féktáv.

  4. Limuzin méretű IZOM ROBOGÓK, Burgman és családja. Aki automata váltóval, kis kerekekkel, gyenge fékkel, futóművel rohangál, az maradjon a fenekén és ne veszélyeztesse a többieket. Nem lenézés, technika.

  5. 250ccm - 600ccm vegyesen. Alacsonyabb önsúly, de kisebb nyomaték és végsebesség.

  6. 125ccm - 250ccm fürge városi cikázók. Naked, speed, enduró. Övék a város. Csak azért vannak ennyire hátul, hogy ne veszélyeztessék a „nagy tesókat”. Ha akarnak, akkor is meglépnek egy olyan szűk helyen, ahova pl. én az 1200-as géppel nem mernék befurakodni.

  7. 125ccm-250ccm rendszámos "Robik". Technikai okokból.

  8. 50ccm nem robogó.

  9. 50ccm robogó.


Hogyan és miért?:

Ha beérsz valakit, próbáld beazonosítani hova tartozik! Ne erőszakoskodj!!! Ha alacsonyabb kategória, akkor általában kihúzódik jobbra és elenged.

EZT TE IS TEDD MEG, HA HASONLÓ HELYZETBEN BEÉRNEK!!!

Ha erősebb a másik:

Ilyenkor eleve a beérést követően a jobb oldalra orientálódj, hogy ne zavard a következő résnél, ha ki akar lőni! Mindenkiben -aki motoros- él egy jó adag versenyszellem. Vélhetően felveszi a tempód és megy előtted.

TARTS BIZTONSÁGOS KÖVETÉSI TÁVOLSÁGOT!! KB. 1 AUTÓNYI HELYET HAGYJ!

Ha nem siet, nincs kedve rohanni, akkor lehúzódik és jelzi, hogy menjél... Köszönd meg és GO!! HASONLÓ ESETBEN TE IS FIGYELJ A POTENCIÁLIS VESEDONOROKRA, ÉS HA NINCS KEDVED ROHANNI EGYÉRTELMŰEN JELEZD ÉS ENGEDD ÚTJÁRA!!! Ha az illető nem olvasta eme intelmeket, vagy simán csak elbambult, akkor egy szolid gázfröccsel jelezd, hogy ott vagy és mennél.


Ha gyengébb a másik:

Ez bonyolultabb.. NE VESZÉLYEZTESD!!! Lassan közelítsd meg, hogy észlelhessen! Maradj mögötte és balra tartással, gázfröccsel jelezd, hogy mehetnéked van! Ha akar, Ő is tud cikázni, de ha fellököd neked lesz drágább a javítás. Ha észlelt, remélhetőleg elenged és mehetsz. Ha nem, és te annyival erősebb vagy, hogy nagyon feltartana és viszket a valagad a nyeregben, akkor tiszta előzéssel (NEM SOROK KÖZÖTT!!!), nagy távolságot hagyva elhúzhatsz mellette, de akkor ne sajnáld a gázt.

Ha egy nagy döggel vagy, akkor mérlegelj, hogy mennyire vagy fürge! Nem szégyen elengedni a futárt, meg egyéb fürgébb gépeket, ha te amúgy is beszorulnál a következő 2 autó közé. Majd országúton. Ott biztos tiéd a pálya. SZÓVAL HÚZÓDJ FÉLRE ÉS JELEZD, HOGY LEMONDASZ A JOGODRÓL! Viselkedjünk úriemberként!!


Ha kb. egyforma erősek vagytok:

Itt a beérőnek be kell tartania a beérés szabályát!! Kell, hogy észleljen akit beérsz. Ha kell, köszönj oda egy gázfröccsel! Ebben az esetben a beért motorosnak döntenie kell, hogy felveszi a tempót, vagy utat enged. EZT GYORSAN TEGYE! Ha megindul, akkor a beérőnek bizony a dugó végéig illene mögötte maradni. Ne a dugóban versenyezzünk! Annyira biztos nem lesz lassú. Kartársak!! TÜRELEM!! Bármikor kivághat egy autós és akkor blokkolni kell. Elég ciki belerohanni egy motoros hátába. Követési távolság min. 1 autó!!!


Szabályok kategóriák nélkül:

Kocsisor előzése:

3 fő kategóriát határoznék meg az egy sávon kígyózó kocsisorok között:

  1. Teljesen álló sor. Na ez a legveszélyesebb, mert az ember hajlamos felgyorsulni és akkor szokott jönni a baj. Minden, HANGSÚLYOZOM, MINDEN ilyen kocsisorban van legalább 1 autós, aki a tükörbe bámulás nélkül elunja a várakozást és hirtelen kivág balra hogy megforduljon, vagy hasonló. Ha az útba csatlakozik kis mellékutca, parkoló kijárat, stb., akkor onnan az ellenkező irányba igyekvőket gyakran kiengedik. Mivel se te, se a kikanyarodó autó nem látjátok egymást pont a kocsisor miatt, és mivel a kikanyarodó autós ziher, hogy az ellentétes irányt figyeli mikor kidugja az orrát a sorból, gyakran lehet az úton keresztben álló autókkal találkozni. Ez akkor a legszebb, ha az autós mereven bámulja a másik sávot, a veled ellentétes oldalán, lát egy kis hézagot, ahova befér és padlógázzal kiront. (Lekopogom, de én idáig néhány leszakadt tükörrel és index lámpával megúsztam ezeket, de nem egy balesetről hallottam, ami pont ebből adódott és nem csak ennyi lett az ára.)

  2. Lassan araszoló sor. Ezt szeretjük.. Nyugisan lehet mellette a felezővonalon haladni. Ha meghallják a motor hangját még olyanok is vannak, akik segítőkészen egy picit kihúzódnak jobbra. Na ezt tessék nagyon megköszönni. Kisebb az esélye a mellékutcából kihajtóknak, de nem kizárható, ezért itt sem szabad rohanni. Sajnos itt inkább a hirtelen balra kanyarodóktól kell tartani. Előfordulnak agresszív elemek is, akik kocsival akarnak sort előzni, és ezeken az autókon a visszapillantó csak "esztétikai tuning", szóval figyelni....

  3. Tempósan haladó sor. Ez zűrös, mert az autósok is kedvet kaphatnak az előzgetésre. A tükröt persze senki sem ismeri. Ha előzöl, ne vágj be nagyon közel az autós orra elé, mert nagyon bosszantó és veszélyes is. Nem számítanak rád, ha csak nincs ordenáré sportdob a gépen. Alapszabály, hogy csak közvetlen veszély esetén kényszeríts autóst hirtelen lehúzódásra vagy fékezésre. Ha önként teszi, azt nagyon köszönd meg, de soha ne kényszerítőzz motorral, mert ha valaki épp nem figyel, vagy eleve ellenszenves, akkor fellök.


Alapvetően minden ilyen típusú útra érvényes, hogy csak személyautók között lehet elhúzni. Ha bármelyik oldalon teherkocsi, vagy busz közlekedik, húzódj vissza a sávodba és várd ki, amíg tisztán tudsz előzni!

Nagy dugókban, ha nem jön szembe senki már jó ideje, akkor soha ne ringasd magad abba a tévhitbe, hogy errefelé nem járnak autók!! Sokkal valószínűbb, hogy a következő kanyarban találkozol egy munkagéppel, traktorral, vagy egy kukás kocsival, ami feltartja a sort.


Párhuzamos haladású utak:

Itt a tülekedésre és a váratlan sávváltásokra kell vigyázni. Ha látod, hogy valamelyik oldalon felszabadul 1,5 autónyi hely, akkor tuti, hogy valaki bevág oda és persze ne számíts rá, hogy a művelet előtt belenéz a tükörbe. Az indexet is max. akkor nyomja meg egy villanásnyira, mikor már félig átlóg a másik sávba. Az ilyenek miatt álltam már egy keréken, égnek meredő kipufogóval. Ha látod, hogy valaki elkezd áthúzódni a másik sáv felé, akkor ne állj mellé. Hagyd közlekedni. Kocsival amúgy is nehéz a csúcsforgalomban sávot váltani. Ha miattad hirtelen vissza kell kapnia a kormányt, akkor csak haragot keltesz. Kerülj a másik oldalról. Mindig figyeld a kocsik mozgását. Bizonyos idő elteltével a kocsik sávon belüli elhelyezkedéséből és mozgásából előre meg lehet mondani a várható viselkedésüket.


Teljesen általános megállapításaim:

Sajnos kénytelen vagyok valamelyest általánosítani. Persze tisztelet a kivételnek.. Valakinek minél drágább autója van, vélhetően annál jobban el van szállva. A legelképzelhetetlenebb bunkóságokat tudják elkövetni. Ezért sajnos ha Audit látsz, Mercit, BMW-t, akkor rendkívüli megfontoltsággal közelítsd meg. Ezek az egyedek gyakran képtelenek elviselni, ha valaki gyorsabban átér a városon mint ők. Ha megelőzöd, azzal vérig sérted. Sajnos nem ritka, hogy rád rántják a kormányt, leszorítanak az útról, vagy csak egyszerűen beállnak a felezővonalra előtted. Egyszer egy nyilvánvalóan bérből és keresetből megvásárolt Mercedes kivágott velem szemben sort előzni. Látta, hogy jövök vele szemben (teljesen szabályosan), de ezt folyamatos agresszív dudálással akarta megoldani. Választhattam az árok és az ütközés között. Remélem azóta már kitörte a nyakát...

A szőke nőket nem szidom, de a műkörmös, nagyon szőke, nagyon gazdag pasival rendelkező tyúkokat, akik éppen rohannak a fodrásztól a szoláriumig, na azokat nagyon.. Az még hagyján, hogy nem lát és nem hall a tücc-tücc "zenétől", de még agresszíven is vezet. Ha valami baromságot csinál, persze hogy neki áll feljebb és rögtön hívja a gorilláját, aki ált. nem egy diplomás öltönyös úr, hanem inkább egy tarkopasz kigyúrt bunkó.. (Csak tudnám, hogy honnan a fenéből van ezeknek 10-20 milliójuk ilyen autókra.) Na ezek szoktak dudáli és ordibálni..

Idősebb sofőrök. Itt is tisztelet és köszönet a kivételeknek. Az 55-60+ éves impotens mazsolák, akik az utakon kompenzálnak, a vén boszorkákról nem is beszélve, akik képesek neked ugrani félelemérzet nélkül, és kiosztani a dugó közepén. Ezeket hihetetlenül ingerli, ha előremész a sorban, vagy a felezővonalon elmész mellette. Na az ilyen sofőrök autójából kiszereltetném a dudát. Valahogy ellenállhatatlan késztetést éreznek, hogy oltári dudaszóval intsék rendre a motorost, ha kimerészkedik az út jobb széléről. Még tettlegességre is képesek az idősebb jogán. Az ember tisztelje az időseket!! De vannak kivételek....

Műszaki kérdések:

Figyelj az aszfalt és a gumi hőmérsékletére! A mai gumik már nagyon modern összetételűek, de hidegen ezek sem tapadnak annyira, mint üzemi hőmérsékleten. Egyszerűen kikeményednek.


Különleges abroncsok és azok egyedi viselkedése különböző hőmérsékleten....

A pályagumikra nem véletlenül írják rá, hogy "kizárólag versenypályákra", vagy "not for highway". Ezek a gumik nagyon jól tapadnak, de csak megfelelő bemelegítés után. Értsd ez alatt a kéznek forró hőmérsékletet. Sima országúton ezt nem lehet elérni vagy fenntartani. Arról nem is beszélve, hogy "K" drága és nagyon kopik.

City, road, touring.. Ezek a normál gumik. Tovább bírják, egy kicsit keményebbek. Ezek is szeretik, ha bemelegednek. Ugyan szélesebb hőmérséklet tartományra méretezték őket, de 7 C fok alatt ezek sem tapadnak valami jól. Nemrég megjelent a piacon a két komponensű kialakítás, ami kifejezetten a városi és távolsági motorozásra való. A középső futófelülete keményebb, kopásálló anyag, hogy ne kopjon kockásra a gumi egy hosszú túra alatt, de az oldala lágyabb, jobban tapad, hogy a kanyarokban bátran döntögethess.

Street moto Na ez egy érdekes kategória. Ezt nem ismerem..

Enduro, cross Ezeket részben, vagy abszolút nem aszfalton való haladásra tervezték. Nagyon erősek, de itt nem a gumi összetétele adja a tapadást, hanem a bordázat, ami belemélyed a talajba.

Így közutakra nem igazán ajánlottak.


Ha láncos a géped NAGYON FIGYELJ ODA, HOGY SOHA, DE SOHA NE KERÜLJÖN LÁNCSPRAY A FÉKTÁRCSÁRA!!! Mert ugye ez érdekes élményekhez tud juttatni. Ha mégis megtörténik, akkor féktárcsa tisztító spray, vagy tiszta benzin a megoldás. Ne spórolj vele!

Fékbetét olcsóbb, mint a tolókocsi!! Szóval, ha kopott, cseréld!!

Bowdenek!! Az sem drága, de ha elszakad, akkor gáz van.. Egy Simsonon még nincs nagy baj, mert hátsó fék és lefullasztod, de ezt gondold végig egy 600-as gépen. Szóval, ha kiszőrösödik, azonnal csere. Én is mentem már haza kormányra felcsavart csupasz gázbowdennel, félkezes megoldásokkal.. Már TZ-n is nagyon necces volt.


Kéréseim az autósok felé:


Kedves autósok!! Kérlek, használjátok a visszapillantó tükröt!!!

A sáv közepén is ugyan olyan jól lehet haladni a dugóban, mint a bal szélén. (Engedj mennünk a felezőn....)

Az ablakmosó folyadéknak nincs jó íze!! Nem arcmosásra és nem is belső fogyasztásra tervezték.. "K" keserű.. Szóval kérlek, használd a visszapillantót, és ha van motoros akkor NEEE!!!. .
A 19 év alatt sokszor fürödtem ablakmosó folyadékban, nem épp önszántamból. Itt szeretném megköszönni annak az 1 ismétlem EGY autósnak (a 19 év alatt), hogy igaz utólag, de észrevett és miután látta, hogy még a hátam is habzik, felemelte a kezét és elnézést kért....

Az autókban van légzsák, oldalvédelem, lökhárító és hasonlók. A motoron ilyen nincs.. Szóval ha a belső sávból fordulsz be a jobbra lévő kis mellékutcába, akkor mi mint a jó cserebogár meghalunk a szélvédődön. És az nem vigasztalja a családunkat, hogy neked hány férjed lesz a sitten. Ezt sajnos a barátaim és a saját tapasztalatom alapján kell megemlítenem.

Álló sorból lehet visszafordulni, de ezt ne úgy tedd, hogy index nélkül kivágsz, mert az ilyesmi már nekem is sokkkk-ba van már. Van olyan cimborám, akinek ez 37 öltésbe, egy marék csavarba és egy ínszalagba került. Szóval ha ingerenciád van visszafordulni, az sem zavar ha záróvonalon csinálod, csak nézz körül előtte és INDEX!!!!!